-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40838 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

سيره پيامبر اكرم (ص) و امام علي در برخورد با مسائل شخصي و اصولي چگونه بود؟
سيره پيامبر اكرم (ص) و امام علي در برخورد با مسائل شخصي و اصولي چگونه بود؟
ج: پيغمبر در مسائل فردي و شخصي نرم و ملايم بود نه در مسائل اصولي و كلي. در آنجا پيغمبر صد در صد صلابت داشت؛ يعني انعطاف​ناپذير بود. يك وقت كسي رفتار بدي راجع به شخص پيغمبر مي​كرد، مثلاً به شخص پيغمبر اهانت مي​كرد. اين، مسأله​اي بود مربوط به شخص خودش. و يك وقت كسي قانون اسلام را نقض مي​كرد، مثلاً دزدي مي​كرد. آيا اينكه مي​گوييم پيغمبر نرم بود مقصود چيست؟ آيا يعني اگر كسي شرب خمر مي​كرد، پيغمبر مي​گفت مهم نيست، تازيانه به او نزنيد، مجازاتش نكنيد؟! آن، ديگر مربوط به شخص پيغمبر نبود، مربوط به قانون اسلام بود. آيا اگر كسي دزدي مي​كرد باز پيغمبر مي​گفت مهم نيست، لازم نيست مجازات بشود؟! ابداً. پيغمبر در سلوك فردي و در امور شخصي نرم و ملايم بود، ولي در تعهدها و مسؤوليتهاي اجتماعي، نهايتْ درجه صلابت داشت. مثالي عرض مي​كنم: ظاهراً در فتح مكه است؛ زني از اشراف قريش دزدي كرده است. به حكم قانون اسلام دست دزد بايد بريده شود. وقتي قضيه ثابت و مسلّم شد و زن اقرار كرد كه دزدي كردهام، ميبايست حكم درباره او اجرا ميشد. اينجا بود كه توصيهها و وساطتها شروع شد. يكي گفت: يا رسول الله! اگر مي​شود از مجازات صرف نظر كنيد، اين زن دختر فلان شخص است كه مي​دانيد چقدر محترم است، آبروي يك فاميل محترم از بين مي​رود. هر چه گفتند، فرمود: محال و ممتنع است، آيا مي​گوييد من قانون اسلام را معطل كنم؟! اگر همين زن يك زن بي​كس مي​بود و وابسته به يك فاميل اشرافي نمي​بود، همه شما مي​گفتيد بله دزد است، بايد مجازات بشود. آفتابه دزد مجازات بشود، يك فقير كه به علت فقرش مثلاً دزدي كرده مجازات بشود، ولي اين زن به دليل اينكه وابسته به اشراف قريش است و به قول شما آبروي يك فاميل اشرافي از بين مي​رود مجازات نشود؟! قانون خدا تعطيل بردار نيست. ابداً شفاعتها و وساطتها را نپذيرفت.
پس پيغمبر در مسائل اصولي هرگز نرمش نشان نمي​داد، در حالي كه در مسائل شخصي فوق​العاده نرم و مهربان بود و فوق​العاده عفو داشت و باگذشت بود. پس اينها با يكديگر اشتباه نشود.
علي (ع) در مسائل فردي و شخصي، در نهايتْ درجه نرم و مهربان و خوشروست، ولي در مسائل اصولي يك ذره انعطاف نمي​پذيرد. علي در مسائل شخصي خوشخو و خنده​رو بود مزاح مي​كرد، ولي در مسائل اصولي انعطاف ناپذير بود. برادرش عقيل چند روز بچه​هايش را مخصوصاً گرسنه نگه مي​دارد، مي​خواهد صحنه بسازد، آنچنان اين طفلكها را گرسنگي مي​دهد كه چهره آنها از گرسنگي تيره مي​شود «كَالْعِظْلِم» ([مانند نيل.]) بعد علي را دعوت مي​كند و به او مي​گويد: اين بچه​هاي گرسنه برادرت را ببين، قرض دارم، گرسنه هستم، چيزي ندارم، به من كمك كن. مي​فرمايد: بسيار خوب، از حقوق خودم از بيت​المال به تو مي​دهم. [عقيل مي​گويد] برادر جان! همه حقوق تو چه هست؟! چقدرش خرج تو بشود و چقدرش به من برسد؟! دستور بده از بيت​المال بدهند. علي (ع) دستور مي​دهد آهني را داغ و قرمز مي​كنند و جلوي عقيل كه كور بود مي​گذارند و مي​فرمايد: برادر، برادر! عقيل خيال كرد كيسه پول است. تا دستش را دراز كرد سوخت. خود عقيل مي​گويد: مثل يك گاو ناله كردم. تا ناله كرد، فرمود:
«ثَكِلَتْكَ الثَّواكِلُ يا عَقيلُ، اَتَئِنُّ مِنْ حَديدَةٍ اَحْميها اِنْسانُها لِلَعِبِهِ وَ تَجُرُّني اِلي نارٍ سَجَرَها جَبّارُها لِغَضَبِهِ.» (نهج البلاغه صبحي صالح، خطبه 224)
همان علي​اي كه در مسائل شخصي و فردي آنقدر نرم است ،در مسائل اصولي، در آنچه كه مربوط به مقررات الهي و حقوق اجتماعي است تا اين اندازه صلابت دارد؛ و همان عمر كه در مسائل شخصي اينهمه خشونت داشت و با زنش با خشونت رفتار مي​كرد، در مسائل اصولي تا حد زيادي نرمش نشان مي​داد. مسألة تبعيض در بيت​المال از عمر شروع شد كه سهام مسلمين را براساس يك نوع مصلحت​بيني​ها و سياست بازي​ها به تفاوت بدهند، يعني برخلاف سيره پيغمبر. در مسائل اصولي انعطاف داشتند و در مسائل فردي خشونت، و حال آنكه پيغمبر و علي در مسائل فردي نرم بودند و در مسائل اصول با صلابت. قرآن مي​فرمايد: «فَبِما رَحْمَةٍ مَنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ» به موجب لطف پروردگار، رفتار شخصي و فردي تو با مسلمين رفتار ملايم است و به همين جهت مسلمين را جذب كرده​اي، و اگر تو آدم خشن و قسيّ​القلبي مي​بودي مسلمين از دور تو پراكنده مي​شدند. «فَاعْفُ عَنْهُمْ» گذشت داشته باش، عفو كن، بگذر (خود عفو داشتن از شؤون نرمي است) وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ» براي مسلمين استغفار و طلب مغفرت كن؛ لغزشي مي​كنند، نزد تو مي​آيند، برايشان دعا و طلب مغفرت كن.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج14 ـ سيري در سيره نبوي صفحه: 174 الي 178
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.